TelefoonFlevoland Catering
036 - 7112829

Checklist , Tips en plaatsen wij bezorgen in Flevoland

De catering

Kwaliteit komt altijd boven drijven zegt men wel eens, waar anders dan bij eten en drinken is dat een waarheid? De ervaring die uw gasten beleven bij een goed verzorgde lunch, buffet of barbecue zegt iets over de gastheer. Geef een evenement de uitstraling die past bij de kwaliteit die u voorstaat.

Door de catering uit handen te geven aan een specialist speelt u in op het belang van een goede verzorging van de inwendige mens. Uw gast is de hoofdrolspeler, laat het hem aan niets ontbreken. Maar hoe 'ontdekt' u die perfecte cateraar? Uiteraard niet door alleen af te gaan op die fraaie brochure of het mooie verkooppraatje.
Ga ook niet direct op de prijs af maar bedenk dat de houding en presentatie van het bedienend personeel een haast evengrote rol spelen als het eten zelf. Let ook eens op de drankverzorging als u een receptie met catering bezoekt. Is er iemand van de leiding van de cateraar aanwezig om telkens een oogje in het zeil te houden? Vraag uw relaties eens naar hun ervaringen. Of win een echt onafhankelijk advies in bij een organisatiebureau.

Preferred catering

Het komt nog wel eens voor dat een locatie zijn 'eigen' cateraar de lunch of diner laat verzorgen. Ook wij zijn vaste cateraar van een aantal locaties maar ook van grote instellingen zoals banken en verzekeraars. Die willen ons het eten en drinken laten verzorgen en dat is eigenlijk nooit een probleem, ook al heeft de locatie zo zijn voorkeuren. Soms is er een uitkoopsom die in rekening wordt gebracht maar dat is nooit een groot bedrag, u weet dan wel wie u in huis haalt voor het eten.

Als u uit eten gaat zoekt u het eten op, de inventaris is aanwezig op de locatie. Met catering is het precies andersom. Het eten en alles wat daarbij komt kijken komt naar u of de locatie toe. De logistiek voor externe evenementen wilt u toch niet toevertrouwen aan de eerste de beste. Als u prijzen vergelijkt, houdt dan rekening met de kosten van bedienend personeel. Te vaak horen wij dat bedrijven hier negatieve ervaringen mee hebben, dat doet de catering branche geen goed. Offertes moeten duidelijk aangeven wat het eten (en de drank) kost en het bedienend personeel.

BTW

Eten en drinken is inclusief 6% BTW.
De bedragen voor bediening, verhuurartikelen en entertainment zijn exclusief BTW. Bij begeleiding van eten en frisdranken is de BTW 6 % en bij bediening van dranken mt alcohol en het klaarzetten van verhuurartikelen 19 %. BTW op horecadiensten wordt gezien als consumptief en zijn derhalve voor opdrachtgevers niet verrekenbaar. BTW op personeelskosten, huurmaterialen en logistieke diensten echter weer wel.
Dit is een belangrijk verschil met de overige horeca waar ook de kosten voor personeel e.d. niet verrekenbaar zijn! Wordt de cateraar ingeschakeld door een evenementenbureau dan gelden de BTW afspraken die het evenementenbureau met de inspectie heeft gemaakt. Houd er rekening mee dat dit voor elke ondernemer een andere regeling is!

Checklist

* wordt de catering uitbesteed of regelt hij alles zelf, is hij onafhankelijk
* is de cateraar bekend met het hyginesysteem HACCP
* wat is het culinaire niveau en kan er rekening worden gehouden met dieetwensen
* beschikt men over wijnkennis en welk assortiment dranken wordt er geserveerd
* welke materialen worden standaard geplaatst (bar, porcelein, koeling)
* zijn er aparte kosten voor bestek, gas (barbecues) en servetten
* wordt er voorzien in deugdelijke tafels, stoelen, tafellinnen en zijn er verschillende stijlen
* is het bedienend personeel gediplomeerd en zijn er kledingsvoorschriften

Geen enkele lijst is volledig. Advies dient dat wel te zijn. Informeer u bij verschillende partijen die ervaringen hebben met cateraars.

Het doel van een evenement kan zeer bepalend zijn voor de manier van cateren. De cateraar pas wellicht bij het evenement maar ook de cateringvorm kan belangrijk zijn. Het tijdstip ('s middags of 's avonds) maar ook de duur (lunchtijden) kan van grote invloed zijn op de te maken keuzes.

Ww gasten zijn altijd het middelpunt van het evenement. Er is altijd wel iemand die iets niet lust of een speciaal dieet heeft, daar moet een cateraar rekening mee houden. Maar ook religie of andere overtuiging kan bepalend zijn. Wellicht wilt u een zoutarm of vetvrij buffet. Begeleiding bij het samenstellen van uw buffet door een deskundige kok die uw gasten tijdens het evenement ook wegwijs maakt of een inhoudsopgave bij het menu wordt vaak op prijs gesteld.

Voor ieder evenement een eigen drankenassortiment

Je kunt het zo gek niet verzinnen maar is het altijd nodig? Weeg af of overdaad niet kan schaden en zuinigheid misplaatst kan zijn. Tijd en geld? Dit gaat niet altijd hand in hand.

De volgende groepen kunt u combineren.
* welkomstdrankje (champagne, bepaalde cocktail)
* cocktailbar
* Hollands buffet (port, sherry, jenever, jus d'orange, bier)
* internationaal buffet (aanvulling met buitenlands gedestilleerd)
* keuze wijnen ( huiswijn, bedrijfswijn, speciale selectie)
* keuze mineraalwaters (met of zonder prik)
* keuze softdrinks
* champagnebar

Aantallen en gemiddelden

Overdaad schaadt, al was het maar omdat uw gasten het 'zonde' vinden dat er veel wordt weggegooid, het kan tegen u werken. Aan de andere kant is het net zo vervelend om 'nee' te moeten verkopen. Onze ervaring is dat als u tien procent minder bestelt dan nodig u eerder de juiste snaar raakt dan wanneer u ervan uitgaat dat iedereen komt en uitgehongerd is. Drank bijbestellen is ook veel eenvoudiger, houdt hier rekening mee als u een offerte opvraagt.

Wat eet/ drinkt een gemiddelde gast

* ontvangst koffie/thee : twee kopjes per persoon
* 1e uur van evenement: drie consumpties per persoon
* vervolg evenement: twee consumpties per persoon
* wijnen tijdens diner: één glas per gang per persoon
* bittergarnituur: vijf hapjes per persoon bij receptie of 10 hapjes bij feestavond
* lekkernijenbuffet (niet maaltijdvervangend) bij een feestavond vanaf 20.00 uur
* maaltijdvervangend buffet bij een feestavond vanaf 18.00 - 19.00 uur
* open dag - speciaal arrangement voor ochtend, middag en avond
* parade van amuses (combinatie borrelgarnituur en buffet) bij openingen
* houdt u bij uw evenement rekening met het 'eetmoment' van uw gasten

Hoeveel bedienend personeel heeft u nodig

* bediening serveren dranken: 1 persoon op 35 gasten
* bedieningen dranken en eten: 1 persoon op 25 gasten
* bediening dranken en diner: 1 persoon op 15 gasten
* bediening uitsluitend bar: 1 persoon op 50 gasten

Ook kan tijdens een groot evenement een partymanager nodig zijn. Maar denk ook aan een toiletjuffrouw, beveiligingsmedewerkers en hostesses. Er bestaan verschillende manieren van berekening van personeelskosten. Let er goed op of de reiskosten (flat fee) zijn inbegrepen, u kunt anders nog voor rare situaties komen te staan bij de afrekening.

NH Catering & Events groep geeft tien tips voor een geslaagde bedrijfsborrel:

1. Stel een feest-policy op
De bedrijfsborrel moet worden beschouwd als een werk-activiteit. Daarom is het verstandig om net als op het werk bepaalde gedragsregels op te stellen. Bijvoorbeeld over de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer en over het gedrag tijdens het feest.

2. Inventariseer risico’s
Net als op het werk moet een risico-inventarisatie gemaakt worden. Inspecteer de plaats waar de borrel wordt gegeven en of deze niet gevaarlijk is voor beschonken mensen. Ga zelfs na of er vooraf conflicten spelen tussen de werknemers, die tot problemen kunnen leiden.

3. Publiceer gedragsregels
Deze regels, die in de feest-policy staan opgenomen, maken duidelijk wat de consequenties zijn van onacceptabel gedrag zoals overlast, handtastelijkheden of vechtpartijen. Werknemers moet duidelijk worden gemaakt dat net als op het werk, dit gedrag niet getolereerd kan worden.

4. Nodig alle levenspartners uit
Als werknemers ook hun partner mogen uitnodiging, hou er dan rekening mee dat ook levenspartners van dezelfde sekse worden uitgenodigd. Anders kun je als bedrijf wel eens een discriminatie-claim tegemoet zien.

5. Voorkom verkeerde uitspraken
Managers die drinken moeten er voor waken dat zij zich niet laten verleiden tot gesprekken met werknemers over salaris, promotie of carrièrekansen. Terwijl jij de volgende dag misschien vergeten bent wat je allemaal hebt beloofd, kan je werknemer er nog wel eens serieus op terugkomen.

6. Schenk met mate
Als de alcohol op kosten van het bedrijf wordt geschonken, kan het bedrijf ook mede-verantwoordelijk worden gesteld voor de gevolgen ervan. Schenk daarom met mate en spreek individuele gevallen aan als je merkt dat ze over de schreef dreigen te gaan.

7. Neem een gerenommeerd Cateringbedrijf, vergiftig je personeel niet!
Als er ook gegeten wordt hij de borrel, zorg dan dat het eten veilig is om te eten. Eten dat snel bederft moet koud bewaard worden.

8. Haal geen maretak in huis!
Volgens de kersttraditie zoenen mensen elkaar onder een maretak die in de deuropening hangt. Dit zou echter de volgende dag op het werk nog wel eens tot scheve gezichten en lastige situaties kunnen leiden. Haal de maretak dus beter maar niet in huis en zorg dat werknemers op de hoogte zijn van de bedrijfspolicy wat betreft romances op het werk.

9. Hou dronken chauffeurs in toom
Als verantwoordelijk werkgever dien je er voor zorg te dragen dat jouw personeel niet na afloop dronken in de auto stapt. Informeer de werknemers vooraf over de gevaren van alcohol in het verkeer. Of regel als bedrijf vervoer dat je personeel thuisbrengt, zoals bijvoorbeeld een minibus.

10. Denk aan de volgende dag
Werknemers worden geacht op hun werk maximale inspanning te verrichten. Verwacht echter niet te veel van je personeel als je de avond ervoor een kerstborrel hebt gehouden. Wees zelfs voorzichtig met personeel dat met machines moet werken. Bied deze werknemers desnoods alternatief, veilig werk aan voor de dag na de kerstborrel. Totdat ze weer fit genoeg zijn om hun eigen werkzaamheden uit te oefenen.

Plaatsen waar wij onze catering kunnen bezorgen of verzorgen

Flevoland Catering zegt niet alleen dat zij de meest compleeste cateraar van Flevoland is, maar dat maken wij ook waar door al onze buffetten, hapjes, broodjes en compleet verzorgde avonden de bezorgen of te verzorgen in de volgende plaasten in Flevoland : Almere , Bant, Biddinghuizen, Creil, Dronten, Emmeloord, Ens, Espel, Kraggenburg, Kuinre, Lelystad , Luttelgeest, Marknesse, Nagele, Rutten, Swifterbant, Tollebeek, Urk, Zeewolde

sitemap | legal disclaimer Copyright NHC groep 2009